Thursday, July 21, 2011

CUTI

cuti 4 bulan...buat apa?? dok umah saja..jadi suri rumah sepenuh masa..masak, mengemas, tolong persiapan kahwin, jadi tokey panggung, gaduh dengan anak saudara, ambik anak sedara dari sekolah...mangsa2 aku sepanjang cuti ni..mesti la laptop, enset n tv..hehehe..hari2 online, msg n tgk tv...macam2 lagi lah...seriously, bosan tahap cipan..asyik dok umah ja..aku pon mmg jenis yang malas nak bertandang ke umah jiran2..so, terperap kt umah saja la..tggu my luvly ayah cuti ja, baru la berpeluang keluar ke mana2..dua minggu sekali balik perlis..masa 2 la aku amik peluang utk keluar lepak2 dgn sepupu aku n kawan2 aku..tp 2 pon kalo spupu aku ajak kuar..kalo x, dok umah tok aku saja la kt perlis 2 pon...hehehe..lagi 1, mmg dah jd perangai aku, kalo aku xda mood nk kuar melepak, jgn gatal2 nk ajak aku kuar...sbb aku xkan kuar pnya...emm..bosan?? mmg la bosan...xyah nk cakap la kn...tapi dalam bosan2 2, ada jgk yang bez..ya lah, time ayah aku cuti ujung mggu, kami akan kuar..destinasi?? xkira la..kadang2 smpai sg. petani....window shopping..ahaks..bez wooo...mggu lepas, p pantai merdeka..berkelah kt sna..lama x p sna..bnyak sgt perubahan..semakin cntik..bgus2, dapat tarik ramai pelancong..hehe...tapi, panas skit la..haish...tepi pantai, mmg la panas kn..teringan gak nk mndi manda kt situ..tp air xelok sgt...xmcm kt langkawi..ha..LANGKAWI...minggu ni dapat peluang p langkawi...yesss!!! suka sgt2...esok akan bertolak ke langkawi...yeeehhaaa...lama jgk x p langkawi..dekat2 10 tahun dah xp...lama kan..hehehe...ok, sebenarnya banyak lagi pengalaman aku sepanjang cuti ni, tp xkan la nk catatkan semuanya kan..hikhik..gpon dh lama aku x berblog ni...kalau nk wt marathon, utk tulis semua, mmg pnt la...apa2 pon, semoga korang semua hepi dengan percutian korang terutama student2 u yg dapat cuti 4 bulan tuh...=)

Friday, June 17, 2011

dugaan

haish...dugaan sungguh..dah la xda keja cuti2 ni, charger laptop pon mula la nk wat hal..huhuhu..alangkah sdeynya hatiku...saat tgh syok membaikpulih blog, charger plak rosak..huhuhu....xpa la, kna p check dlu apa sbnrnya yg rosak..laptop or charger....haish....

dalam pembaikpulihan

wewewew...sesaja gatal nk tukar mood blog~~~

Saturday, April 16, 2011

dah bertunang???




nazatul, orang dah bertunang syarie...insyaAllah tahun depan akad nikah..=)
mesej daripada sahabat yang disayangi..
alhamdulillah..tp bertunang syarie??? maksudnya...
maksudnya...dia dah bertunang la...dalam islam...bertunang 2 bermaksud, apabila seseorang lelaki telah menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan seseorang wanita dan wanita itu bersetuju, maka mereka telahpun bertunang....
tapi bertunang bagi orang zaman sekarang ni, yang ada cincin, hantaran semua 2, adat ja....
bla difikirkan balik....
aku dah bertunang ka ni?? 
hehe...muhasabah diri balik yerk nazatul anis mat fuazi...
dalam islam jugak menyatakan yang bila seseorang perempuan 2 dah bertunang, maka adalah haram sekiranya seseorang lelaki hendak meminang perempuan tersebut..
pas2 ari 2 aku ada jgk dengar kawan2 aku cakap mcm ni..."dia dah khitbah la weh"
khitbah pulak...apa 2....ok...jom teroka...hehe...copy paste from notakaki.com


Khitbah
Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber’coupling’ berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.
Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?).
Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda, duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.
Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja. Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa tidak akan bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kerosakan moral telah menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh media massa mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.

......dah faham kan??...
jadi...dah bertunangkah kamu semua??
hehehe......

Friday, April 8, 2011

surat untuk jodohku....




Apa khabar jodohku? Sihatkah? Berat rasanya kelopak mataku tertutup. Bagaimana dengan kamu? Apa kamu selalu terbangun disepertiga malam terakhir? Dan apakah mulutmu terasa menerus -menerus berzikir dimalam hari?


Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..
Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang. Dan masih banyak kewajipan yg harus kita penuhi sayang. Kadang – kadang aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?


Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu. Apa kau selalu hiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan? Dan apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, untuk menghadapNya?


Jodohku, sihatkah kamu?
Kalau aku berada disamping mu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang.


Jodohku sabar dan tenanglah..
Aku disini masih bersabar menanti mu, Hatimu tidak terluka kan? senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita, Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan mendekatlah diri kepada-Nya. Tetapi disini aku berharap kamu baik-baik saja..


Jodohku, aku rindu..
Bilakah kita akan bertemu? Begitu banyak hal yg ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat – nasihat mu. Hati ini kosong.. dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.


Jodohku…
Adakah kau juga rindu padaku? Bagaimana dengan Quran mu? Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak? Apa yang kau fahami dari surah itu? Ceritakanlah kepadaku.. Aku sedia mendengar, dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..
Apa perubahan  yang kau lakukan dari hari ke hari sayang? semakin baikkah?
Aku berharap seperti itu, Jodohku..
disetiap langkahku dan seusai solatku..
ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya..
Sabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama..
Jangan sampai kau tersalah jalan sayang..


Jodohku..
nantilah aku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa Rahmat untuk kita, Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama. Kerana aku mencintaimu secara tulus & ikhlas


Jodohku..
Bersiaplah kau untuk mencintaiku scara tulus dan mahu menerima segala kekuranganku. Dan membenarkanku dikala aku salah. Sayang… berusahalah membahagiakan orang tuamu… dengan menjaga sikapmu dan tuturkata mu.. Aku yakin kau adalah orang yang sabar, orang yang cekal membesarkan anak – anak kelak Jangan pernah merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu..


Jodohku..
kalau siang sudah berlalu.. pejamkan matamu dengan buaian doa, begitu juga ucapan doa dariku yang selalu menyertaimu…
Semoga ALLAH selalu menjadikan kita dijalan yang benar. Amin…


Jodohku..
Tak terasa penatku menaip pada keyboard ini, memang benar ini adalah tanda kerinduanku kepadamu,
Ingatlah sayang..
aku selalu ada untukmu..
Untuk itu jangan pernah kau merasa sendiri atau sepi..


Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.
Salam hormatku dan sayangku untukmu…. 

Thursday, March 24, 2011

reunion...

Alhamdulillah…hari ahad yang lepas..20/3/2011 aku dengan kawan2 aku , myla, bye n ziera, berkesempatan untuk pergi KL berjumpa dengan sahabat2 kami yang dah lama xjumpa…ieyna kecik…budak ni asal dari sabah..tapi bersekolah kt perlis…then, tamat ja tingkatan 5, dia pon kembali semula ke negeri kelahirannya…mulai saat 2 la, aku dengan sahabat2 yang lain membawa haluan masing2..yang menetap kt perlis 2, mmg senang la nk jmpa kn..tp kami mmg excited sangat nk jmpa budak2 bertiga yang dah menunggu kami kt KL…wen, ieyna n zarf…dekat 5 tahun da xjumpa ieyna…wen n zarf, walopon lama jgk xjmpa, tapi bleh lagi la jmpa sebab semua dok kt semenanjung n masih lagi dalam kawasan utara..so, senang skit nk gathering…hah..lupa lak nk gtau, kitorang semua ni masa kt sekolah menengah dlu (kangar Islamic girl school) kira macam geng la…hikhik…n otai…itu yang penting…aku masih ingat lg, masa tingkatan 3, diorang semua ni namakan geng diorang sebagai blueroses89…kalo xsalah, zarf la orang yang bertanggungjawab menamakan geng mereka ni..hehehe…sebab apa diorang?? Bukan kami??? Sebab masa 2 aku ni join lagi geng diorang..skema la katakan..masa form 3 baru try nk rapat2 n masa form 4 baru aku ni rapat dengan geng diorang…eh, geng kami…aku mmg suka dengan semangat persahabatan yang geng diorang ada…walopon diorang sedikit nakal, tapi diorang berani menegakkan keadilan…so, aku pon join la geng diorang ni..kawan2 baik aku pon ramai yang ada dalam geng kami ni..hehe..k lah, xyah la cter sal geng2 ni kan..sebab apa yang cuba aku smpaikan disini mengenai pertemuan semula kami kt KL nuh…

Geng2 yang ada kt upsi, aku, myla, bye n ziera bertolak ke KL pkul 1 petang…lambat kn?? Sebab tggu cik haziera  yang sememangnya busy denga aktiviti persatuannya…macam2 dugaan lak yang menimpa kami dalam perjalanan 2…xsampai pon 10 minit keluar dari susur keluar tanjung malim, bas yang kami naiki 2 berhenti secara tiba2..dalam erti kata lain, rosak la 2..huhuhu….tapi dalam 15 minit cam2, bas 2 jalan balik…15 minit perjalanan, dia berenti lagi..kali ni lama la plak dia berenti…kami berempat yang dalam bas 2 mmg dah bsing2 dah..sengaja nk menghavockan keadaan..hahahahaha….dalam masa yg sama, kawan kami yang setia menunggu di KL nuh asyik call n bertanyakan kami di mana..hehehe…maklumla, memang kami dah lewat sgt da masa 2…..okeh, nk dipendekkan cerita, kami diminta untuk bertukar bas yang seterusnya...naik bas yang seterusnya pon, ada dugaan juga…traffic jam…hadoiii…mcm2…

Setelah menempuh segala cubaan dan dugaan 2, kami pon smpai la KL lebih kurang pukul 3.30 petang…2 jam setengah 2 perjalanan kami dari tg.malim ke KL..heheheh…then, solat dulu, pas2 meneruskan perjalanan kami ke TS...akhirnyaaaaaaaaaaaaaaaa….bertemu jgk kami dengan sahabat2 kami yang lain….alhamdulillah….perut pon dah terasa lapar, jadi kami membuat keputusan untuk makan2 dlu di food court…masa makan 2, macam cerita yang keluar..ya lah, lama xjumpa kn..hikhik..soalan femes yang terkeluar daripada sahabat2 kami, “siapa yang kawen dlu r nti?”…semua xmemberikan jawapan, hanya berderai gelak tawa ja….
Lepas makan, pergi meneroka segenap TS dan membuat keputusan untuk menghabiskan masa kt tempat game saja..maklumla…cuaca xbrapa elok n kami xberkesempatan untuk berjalan-jalan ke tempat lain…dah puas gelak2, enjoy2…tibala masa untuk kami semua bertolak balik…huhuhuhu….semua nampaknya macam keberatan untuk balik..berkumpul di hadapan pintu masuk TS 2, ambil gambar lagi…peluk, cium…kaki terpaksa melangkah pergi walaupun hati berat sangat untuk meninggalkan sahabat2 tercinta…bergenang air mata salah seorang sahabat kami…sabarlah…nanti kita jmpa lagi…ukhuwah yang kita bina, insyaAllah xkan terputus smpai bila2….masing2 masih lagi melayan perasaan walopon kaki telah menapak jauh dari tempat kami bertemu tadi..haish….seronok sgt dapat jmpa kwn2…ieyna n zafirah, balik ke chow kit…aku, myla, bye n ziera akan balik ke UPSI..wen, akan balik ke UM…

Kini dengarkanlah..dendangan lagu tanda ingatanku…kepadamu teman…agar ikatan ukhuwah kan bersimpul padu..kenangan bersamamu..xkan ku lupa walau badai datang melanda walau bercerai jasad dan nyawa…….



aku, myla,iena,ziera,zafirah,bye,wen